توریسم ایران Tourism Iran

جاذبه های گردشگری ایران و جهان

توریسم ایران Tourism Iran

جاذبه های گردشگری ایران و جهان

سلام، خوش آمدید. Hi, Welcome to Tourism Iran blog
وبلاگ توریسم ایران ، دیدنی ها و جاذبه های گردشگری ایران و جهان را معرفی میکند ( ایرانگردی و جهانگردی )

سه شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۲۸ ب.ظ

۰

استان فارس - نقش رستم

سه شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۲۸ ب.ظ

نقش رستم یکی از مهمترین آثار باستانی ایران است که آثار مهمی را از دوران عیلامی، هخامنشی و ساسانی در خود جای داده است. بر سینه این کوه مقبره‌های بسیار عظیمی بجای مانده‌اند. از راست به چپ، این قبور منسوب به خشایارشا، داریوش کبیر، اردشیر اول و داریوش دوم میباشد. در آرامگاه داریوش اول، سنگ نوشته‌های بزرگی به خط میخی وجود دارد که حاوی نیایش و مضامین مذهبی است. داریوش اول، نام کشورها و سرزمینهای تابع خود و اندرزهای معنوی فراوانی را در این نوشته ها برشمرده است. این آثار در 3 کیلومتری تخت جمشید و در کنار جاده جدید شیراز-مرودشت واقع شده است.


در پایین کوه هم آثار بسیار زیبایی از دوران ساسانی حجاری شده که به ترتیب از راست به چپ عبارتند از:
  - فضای خالی بزرگ حجاری نشده ای که به چشم میخورد شاید به منظور حجاری حوادث تاریخی اواخر دوران ساسانی تهیه گردیده بوده، اما فرصت اتمام آن به دست نیامده است.

 

  - تاجگذاری نرسی (294-304 میلادی) پسر شاپور اول ساسانی که حلقه شهریاری را از آناهیتا، خدای آب (شاپور دختک، همسر نرسی) دریافت میکند.


- نقش نشان دهنده پیروزی بهرام دوم (273-294 میلادی) بر دشمن خویش میباشد.


- مجلل ترین و پرافتخارترین نقش دوران ساسانی است، نشانگر شکوه و بزرگی شاپور اول (239-270 میلادی) شاه ایران میباشد که والرین امپراطور روم در مقابل او زانوی تسلیم بر زمین زده است.


- نقش نشانگر پیروزی هرمز دوم (302-309 میلادی) بر دشمن خویش است. در بالای این نقش آثار حجاری دیگری دیده میشود.


  - تصویر شاپور دوم (309-379 میلادی)


- نقش مربوط به زمان عیلامیان (700 قبل از میلاد) و نقش بهرام دوم (274-294 میلادی) همراه با خاصان و نزدیکان بر روی نقش عیلامی حجاری شده است. در هر دو طرف نقش بهرام هنوز آثاری از نقش عیلامی دیده میشود.
  - آخرین نقش متعلق به تاجگذاری اردشیر بابکان (224-239 میلادی) اولین پادشاه ساسانی است که حلقه شهریاری را از اهورامزدا دریافت میدارد.
از دیگر آثار موجود در نقش رستم، بنای سنگی موزون و استواری است که کعبه زرتشت نامیده میشود و از مهمترین آثار منحصر به فرد عهد هخامنشی به شمار میآید. درباره این بنا نظرهای مختلفی وجود دارد.
در نقش رستم آثار دیگری همچون چاه آب و دو آتشدان سنگی مربوط به عصر ساسانیان به چشم می
خورد.
منبع: آنوبانینی


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۲/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی