توریسم ایران Tourism Iran

جاذبه های گردشگری ایران و جهان

توریسم ایران Tourism Iran

جاذبه های گردشگری ایران و جهان

سلام، خوش آمدید. Hi, Welcome to Tourism Iran blog
وبلاگ توریسم ایران ، دیدنی ها و جاذبه های گردشگری ایران و جهان را معرفی میکند ( ایرانگردی و جهانگردی )

جمعه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۱، ۰۸:۴۱ ب.ظ

۰

استان هرمزگان - جاذبه‌های جزیره قشم

جمعه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۱، ۰۸:۴۱ ب.ظ

در میان معانى که برای "قشم" آمده، «طبیعت» به خاطر زیباییهاى طبیعى و بهشت‌گونه جزیره قشم و نیز «آبراهه» به سبب وجود مسیل و آبراهه‌هاى بسیار که بر اثر ریزش بارانهاى سیل‌آسا و کوتاه مدت و یا در نتیجه دخالت انسان‌ها در جزیره به وجود آمده است، بیشتر مناسب جزیره قشم امروزى است. جزیره قشم، بزرگترین جزیره در ایران و منطقه خاورمیانه با یک هزار و پانصد مترمربع وسعت که از 22 کشور مستقل جهان بزرگتر است. این جزیره که شباهت زیادی به کلید دارد از سه بخش شامل مرکزی، هرمز و شهاب و هفت دهستان تشکیل شده که بیش از ‪ ۶۵‬روستا را در خود جای داده است. مردم این جزیره به لهجه‌ای از زبان پارسی صحبت میکنند و انتخاب اسامی مانند دیرستان، رمکان، درگهان، رمچاه و گورزین برای شهرها و روستاها یادآور علاقه و توجه به فرهنگ و تمدن دیرپای ایران زمین است. طول این جزیره ‪ ۱۳۵‬کیلومتر و میانگین عرض آن ‪ ۱۰‬کیلومتر است. از مهمترین ویژگیهای جزیره ‪ ۱۰۷‬هزار نفری قشم، نزدیکی به تنگه مهم و استراتژیک هرمز است که برای منطقه و جهان از حساسیت خاصی برخوردار است.

جاذبه های طبیعی:

-  ژئوپارک قشم
-  دره ستاره ها
-  جنگل های دریایی حرا
-  تنگه شگفت انگیز چاهکو
-  غار های نمکی نمکدان
-  انجیر معابد
-  دوکوهک؛ زیستگاهی امن برای پرندگان خاورمیانه
-  بام جزیره
-  کاسه سلخ

آثار تاریخی قشم:

غارهای خربس
به فاصله 10 کیلومتر از شهر قشم (در جاده مجاور ساحل جنوبی)، غارهای خربس بر سینه کوهی مشرف به دریا و دشتی میانکاسه قرار گرفته است. خربس از غارهای دریایی است که بر اثر گرداب و تخلیه ماسه‌ها از حفره سنگ‌ها به وجود آمده. عمر غار بسیار طولانی است اما در دوره‌های پیش از اسلام با افزودن بر وسعت غار، بر بخش‌های تالار و دهلیزهای انشعابی، به احتمال زیاد از آن برای پناه دادن کودکان، زنان و سالخوردگان به هنگام یورش دشمن استفاده می‌شده است. دشت میانکاسه خربس گورهای کهن نیز دارد.

قلعه‌های تاریخی
در مجموعه شهر ساحلی لافت، قلعه نادری با ویژگی‌های قلعه‌های ایرانی، در جوار چاه‌های تلا (طلا) از دژهای مستحکم دفاعی جزیره قشم به شمار می‌رفته است. این قلعه در اثر مرور زمان فرسوده شده اما بازسازی آن توسط کارشناسان ارشد سازمان میراث فرهنگی کشور در دست اقدام است. از دیگر قلعه‌های تاریخی جزیره قشم، قلعه پرتغالی‌ها (در کناره ساحل دریایی شهر قشم) است.
قلعه تاریخی شهر قشم به هزینه بنیاد گلبنگیان (پرتغال) به عنوان نشان دوستی دو ملت مرمت خواهد شد و به صورت یک مرکز تاریخی فرهنگی فعالیت خواهد کرد.

آبگیرها
در قشم، آب شیرین برای نوشیدن انسان و حیوان و نیز رویش گیاه ارزش حیاتی دارد. در گذشته با ساختن سد در تنگه‌ها، آب‌های شیرین فصل بارانی را جمع‌آوری و به تدریج به مصرف شرب و کشت می‌رسانده‌اند. از سدهای دیدنی و تاریخی قشم یکی سد پی‌پشت است.
در مدخل تنگه، تأسیسات تقسیم آب آن که حداقل از دوره ساسانی به جا مانده است و هنوز هم در عمل شیوه‌ای محسوب می‌شود به چشم می‌خورد. در سال‌های اخیر در پشت سد، ماهی کپور ریخته‌اند که تکثیر هم شده و گاه مردم به ماهیگیری در آن می‌پردازند.
دیگر آبگیر دیدنی جزیره قشم، سد گوران است، در کنار روستایی به همین نام. کارشناسان میراث فرهنگی تاکید دارند که پر و پی اولیه سد از دوره هخامنشی و قسمت بالا و تاج آن از دوره ساسانی است. روستای گوران (گبران= زرتشتیان) از روستاهای کهن قشم به شمار می‌رود.

جنگل دریایی حرا
گونه حرا که نام علمی آن به حکیم و فیلسوف ایرانی ابوعلی سینا (Avicennia Marina) منسوب است، درختچه‌ای است در اندازه‌های متفاوت 3 تا 6 متر، با شاخ و برگ سبز روشن. حرا درختی است آب شورزی که به هنگام مد دریا تا گلوگاه در آب فرو می‌رود و با خاصیت تصفیه‌ای که در پوست آن تعبیه شده است، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می‌کند. در تنگه خوران- بین جزیره قشم و بخشی از ساحل استان هرمزگان- جنگل دریایی حرا در گستره‌ای معادل 90000 هکتار پدید آمده که از تنوع زیستی بالایی برخوردار است و زیستگاه امن پرندگان مناطق گرمسیری به شمار می‌رود.
منطقه حفاظت شده حرا عنوان «ذخیرگاه زیستکره جهانی» را دارد.

مسجدها
در قشم، از سال‌های آغازین ه. ق مسجدهایی موجود است که قدیمی‌ترین آن مسجد شیخ برخ در روستای کوشه است که یک بار بر اثر زلزله ویران شده اما در اواخر قرن سوم آن را بازسازی کرده‌اند. در جوار مسجد شیخ برخ، زیارتگاه شیخ برخ با گنبد ویژه هشت گوش قرار دارد. سنگ گورهای بسیار کهن از سده‌های اول هجری در گورستان مجاور شیخ برخ وجود دارد. از دیگر مسجدهای قشم می‌توان مسجد قبا، مسجد رمچاه و مسجد لافت را نام برد.

کوه‌های قشم
بی‌شک در دوران پیش از تاریخ، آنچه امروزه جزیره قشم خوانده می‌شود در زیر آب‌های خلیج همیشه فارس قرار داشته است. اما بر اثر تحولات درونی، سطح آب فروکش کرده و بخش‌های برآمده زیر دریایی به صورت جزیره درآمده‌اند. در این جزایر، از جمله قشم، کوه‌های کم ارتفاع فراوان است. سطح این کوه‌ها را لایه‌های مرجانی، اسفنحی و دو کفه‌ای‌ها پوشانده‌اند که خود موجب حفاظت خاک‌های نرم شیست و مارن زیر سطح مرجانی شده است. با وجود این، بادها، باران‌ها و طوفان‌های باران‌زا که تقریباً موازی و با زاویه کمی از زمین می‌وزند باعث فرسایش تنه کوه‌ها و فرو ریختن پوشش‌های مرجانی شده‌اند. در اثر این فعل و انفعال طبیعی، نمادها و تندیس‌های دیدنی و زیبایی در سراسر جزیره پدید آمده که از همین حیث نیز جزیره قشم و جزایر اطراف آن را از دیگر جزایر خلیج‌فارس ممتاز و به راستی استثنایی کرده است.

کوه نمک
بخشی از کوه‌های جزیره قشم به دلیل انباشتگی آب دریا در گسل‌های عمیق و رسوب نمک، تبدیل به کوه‌ها و غارهای نمکی شده‌اند. کوه نمکدان در جنوب غربی جزیره با دیگر معادن نمک و غارهای نمکی جزیره از یک جنس است. بلورهای نمک و جریان آب نمک‌آلود، منظره دلپذیری به غارهای نمکی جزیره قشم بخشیده‌اند.

زیارتگاه شاه شهید
از بقاع متبرکه است که توسط منطقه آزاد قشم بازسازی شده و صحن و فضای آن گسترش یافته است. زیارتگاه شاه شهید در جوار غارهای خربس قرار دارد. مردم بومی جزیره درباره شاه شهید داستان‌های دل‌انگیزی می‌گویند.

درخت انجیر معابد
از رستنی‌های شگفت‌انگیز مناطق حاره، مخصوصاً جزایر خلیج‌فارس، درخت همیشه سبز لور (معروف به انجیر معابد) است که تاجی بسیار بزرگ با ریشه‌های هوایی متعدد دارد و میوه رسیده نارنجی رنگ آن مطبوع و خوراکی است. یکی از زیباترین این درختان در روستای «تم سنیتی» منطقه توریان قرار دارد و در نزدیکی آن، بقعه‌ای دیدنی با طرح معماری کهن به نام «زیارت پیر» واقع شده است.

چاه‌های تلا
در لافت و در جوار قلعه نادری، حلقه‌های چاه آب فراوانی به چشم می‌خورد که مردم سخت‌کوش این منطقه با زحمت زیاد در دل سنگ‌های شیستی، کفه انتهای محوطه، حفر کرده‌اند. تل مشرف بر این چاه‌ها با سطح سنگی مرجانی، آب باران را به گودال محل چاه‌ها هدایت می‌کند و چون کفه چاه‌ها به لایه‌های گچی ختم شده است، آب برای مدتی طولانی نسبتاً سالم و خنک در آن باقی می‌ماند. می گویند تعداد این چاه‌ها به تعداد ایام سال کبیسه 366 حلقه بوده و در هر روز از سال دهانه یکی از آنها را باز و از آن استفاده می‌کرده‌اند. بعضی به غلط اما به دلیل ارزش بسیار آب در جزیره، این واژه را طلا می‌نویسند و می‌گویند. در حالی که صحیح آن تلا (= تل آب، به معنی آب برگرفته از شیب تل) است.

جزایر مرجانی
یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های مرجانی دنیا در خلیج‌فارس واقع شده که کامل‌ترین و زنده‌ترین نوع آن در آب‌های جزیره قشم است.
تصویربرداری‌های انجام شده در اعماق آب، از این آبسنگ‌های کم نظیر که در لابه لای آنها انواع آبزیان شگفت‌انگیز و ماهی‌های رنگارنگ در شکل‌ها و اندازه‌های بدیع در حرکت‌اند نشان می‌دهد که آب‌های پیرامون قشم (به ویژه در ساحل جزیره هنگام و ساحل جزیره لارک) از ظرفیت بسیار بالایی در این زمینه برخوردار است.

• بیش از 52 گونه پرنده ساکن یا مهاجر کمیاب (به ویژه در فصل زمستان)
• غار نمک
• کیلومترها دهلیز زیرزمینی که از روستای زینبی آغاز شده، به طرف جنوب ادامه می‌یابد.
• ساحل لاک‌پشت‌های عظیم دریایی در جنوب آب‌های جزیره
• نخلستان‌های پر دامنه دیرستان
• منظره غروب خورشید از اسکله درگهان و ساحل لافت
• معماری سنتی جزیره، که برجسته‌ترین نمونه آن را در روستای لافت می‌توان مشاهده کرد.
• تپه تاریخی کولقان
• کارگاه‌های لنج‌سازی و کشتی‌های زیبایی که توسط صنعتگران محلی ساخته می‌شود.
• مدرسه تاریخی کمالیه (در روستای بند حاج علی)
• کیلومترها ساحل بکر و پاکیزه

 منبع: qeshmonline


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی